Mijn opa overleed in 2009 op 91-jarige leeftijd en een van de dingen waar hij in zijn leven mee bezig was, was het zoeken naar een boek . Het was een boek over de eerste wereldoorlog en het heette “Europa in vuur en vlam” door Seestern. Bibliotheken gebeld, een oproep op de radio gedaan, maar het was hem niet gelukt. Totdat ik me ermee ging bemoeien, een paar jaar voor zijn dood. Ik vond het gezochte boek op internet, bestelde het en leverde het bij hem af. Een maandje later zag ik hem weer, hij had het gelezen maar hij herkende het hele verhaal niet. Wat ook heel vreemd was, was dat het boek uit 1909 was, nog van voor de Eerste Wereldoorlog, dus hoe kon het over de oorlog gaan?
Ik heb een beginnetje gemaakt met het boek, 110 jaar oud inmiddels, en op een of andere manier lijkt het boek de Eerste Wereldoorlog te voorspellen. Er is een oorlog in Europa aan de gang, De Duitsers komen erin voor, de Serviers, Hongaren, de Engelsen, koningin Wilhelmina, Prins Hendrik, ik begrijp er niks van. Nu moet ik het uitlezen.
Maar vandaag kwam ik erachter dat mijn Opa naar het verkeerde boek op zoek was. Hij had niet het boek van Seestern moeten hebben, maar “Europa in vuur en vlam, of De gruwelen van een wereldstrijd” Roomsche Volkslectuur, kerkelijk goedgekeurde colportage verhalen. Hier komt de door hem genoemde hoofdpersoon, Graaf Frits de Morande in voor. Graaf Frits Morande heet hij in het boek, geen de, maar dat is een detail. Hij en mijn oma hebben vroeger een reeks gelezen, geen boek. Nu is het negen jaar na zijn dood, en heb ik het te laat gevonden. Maar ik heb het mysterie opgelost, dat is het belangrijkst.
Er staat hier een kerstfilm aan, Sissi. Het was natuurlijk 1955 en het was een mierzoete tijd, maar ik kan er niet naar kijken. Mijn vrouw, die normaal naar koppenrollende zombieseries kijkt, zwijmelt in haar eentje weg. Franz Joseph, wat een sukkel zeg. Hij doet me denken aan die scherpschutter uit Inglourious Basterds. Het nazigehalte is trouwens toch veel te hoog in deze film, al bestonden er nog helemaal geen nazi’s. Maar je ziet hier de basis gelegd worden. Met Romy Schneider is het trouwens niet goed afgelopen. Nog een tijdje getrouwd geweest met Frankrijks held Alain Delon -geef haar eens ongelijk, weg uit dat suikerspinnenweb van Sissi films- maar dat was een eenmalige opleving die gedoemd was haar leven in een neerwaartse spiraal te storten. Roken, drank, drugs en de dood van haar zoontje deden de rest en op 43-jarige leeftijd was het klaar met Romy. Begraven in Parijs. Bij haar zoon David in het graf. Dat dan weer wel. Straks komt Scrooge. Met hem loopt het beter af. Gelukkig maar. Het is kerst.