Ik zit er ditmaal niet zo in, in het gebeuren rond het EK. Misschien komt het nog, maar na de verloren WK finale zie ik weinig in een troostprijs. Alhoewel, troostprijs…als je Europees Kampioen bent, ben je ook praktisch wereldkampioen, je kunt alleen nog van Brazilië serieuze tegenstand verwachten. Maar goed, we zijn drie keer tweede geworden op een WK, en één keer waren we er nóg dichterbij, in 1990. Want toen lag de titel voor het oprapen, zoals elk fatsoenlijk land die tenminste opraapte na het behalen van het Europees Kampioenschap. Maar nee, niet wij. Ego’s, intriges, gezeik.
Slechter kan het haast niet beginnen voor Nederland, zo’n EK. Eerste wedstrijd verliezen van de zwakste uit de poule, terwijl aartsrivaal Duitsland wel wint. Je kunt er een kater aan overhouden, aan de andere kant is het prima om de boel eens even flink op scherp te zetten. Want er kan nu geen puntverlies meer gepermitteerd worden, alle andere poulegenoten maakten een zwakke indruk, en Nederland speelde niet als een scheermes. Maar toch, behoorlijk goed. Bovendien werd ons een strafschop onthouden. Dat is geen excuus, dat was zo. Aan de andere kant hoort dat ook bij voetbal, dat de scheidsrechter soms dwaalt, of is omgekocht.
De pass van Sneijder met de buitenkant van de voet dwars door het midden op Huntelaar was wereldklasse. Het schot van Van Bommel op goal was hoopgevend. Robben was dreigend, Van Persie lastig maar het kan allemaal nog net even een tandje beter.
Het helpt wel om daarna eens even te luisteren naar Ronald Waterreus, Danny Blind en Jan Mulder. Die zien het ook niet zitten, maar ze maken wel weer duidelijk dat we in potentie het beste elftal hebben. We kunnen alleen nooit van Portugal winnen en dat moet nu dus wel gebeuren. Duitsland mag natuurlijk geen enkel probleem opleveren. En anders maar wel, dan is er over twee jaar weer een kans. Want ik wil een ster op ons shirt.