Vooraf was ik wat sceptisch, maar ik moet toegeven dat ik toch wel wat van trots voel als ik Obama in Nederland zie landen. Het halve land is lamgelegd, alle vliegtuigen worden aan de grond gehouden, allemaal om de Airforce one vrij baan te bieden. En dan verschijnt hij in de deuropening, hij zwaait en komt energiek de trap af gehuppeld. Een man in de kracht van zijn leven. Neemt ook gelijk de regie over en degradeert Mark Rutte tot een kleine jongen. Op Rutte ben ik trouwens minder trots. Verre van perfect Engels, en ook niet in staat om met zijn verschijning respect af te dwingen. Maar ja, bij gebrek aan beter…
Maar die Amerikanen zeg! Vier “the Beasts” hadden ze bij zich. Super beveiligde auto’s waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Zelfs de motoren lopen op diesel, tegen ontploffingsgevaar. 20 cm dik gepantserd staal. Bloedgroep van de president in de auto aanwezig. En terroristen moeten gokken in welke van de vier auto’s de president zich bevindt.
En dan zijn flair. De man is gewend dat zijn leven zich voor de camera’s afspeelt en is altijd ontspannen. Weet vragen te beantwoorden zonder iets belangrijks prijs te geven. Heeft een stralende glimlach. Maar ja, de machtigste man ter wereld, legt even een half land plat, dan zou ik ook glimlachen.
En dan laat hij zich nog even iets uitleggen over “de nachtwacht” en zegt vervolgens dat Rembrandt zijn favoriete schilder is. Ik geloof het niet echt, maar het is toch leuk van hem. Zou hij in Italië komen zou hij “Caravaggio” noemen. Zo slim en charismatisch is hij wel, die Barack. En hij, hoe kan het ook anders, is gek op vrouwen. Maar zelfs de machtigste man ter wereld moet soms zijn plaats kennen. Grinnik.


