Soms, of eigenlijk vaak, ben ik bang om wakker te worden en te ontdekken dat het te laat is. Te laat voor wat, dat weet ik niet, maar gewoon te laat. Dat je op een ochtend wakker wordt, 85 jaar bent en tot de conclusie komt dat het maar middelmatig was allemaal. Dat je niet de keuze hebt gemaakt die je zou willen maken, simpelweg omdat je niet durft. Wat die keuze dan zou moeten zijn is de kern van het probleem.
Ik zag op televisie iets over mensen in Alaska die zelfvoorzienend leefden op een drijvend huis in een rivier. Geen internet, geen mobiele telefoon, maar wel een prachtige stek in de volledige vrijheid van de overweldigende Alaskaanse wildernis. Een zelfgebouwd huis met een overdekte veranda, stromend regenwater, dat was het ongeveer. Je huis omgeven door zeehonden en otters, en je leeft van de oesterhandel. Geweldig. Ik zou zoiets ook wel willen. Voor drie weken. Misschien vier. Daarna ga ik me toch langzaam dood vervelen ben ik bang.
Dat is dus mijn probleem. I can’t get no satisfaction. We leerden het ook verkeerd, in mijn jeugd. Of ik ben niet flexibel genoeg, dat kan ook. Alles wat ik leerde bleek niet waar of is inmiddels zwaar verouderd. Het trotse land waarover ik leerde bleek in werkelijkheid een verdeeld land vol pessimistische dromendieven te zijn. Niks geen helden en oneindig laagland. Brede rivieren, ja die wel, maar als je erin probeert te zwemmen komt er duffe ambtenaar aan om het je te verbieden. En zo is het met alles. Logisch hoor, als je met z’n zeventien miljoenen op een kluitje woont dat er overal regeltjes voor zijn. Maar vergeleken bij Alaska voel ik me wel een beetje dichtgeslibd.
Nou ja, dan leg ik me maar neer bij m’n middelmatigheid. Sommige landgenoten hebben zich verlost van de middelmatigheid en geven cursussen in hoe je verlost kunt worden van de middelmatigheid. Jezelf doelen stellen, prioriteiten stellen, niet bang zijn voor weerstand, commercieel bezig zijn op social media, u kent deze papieren wereldverbeteraars misschien wel. Maar dat is alleen maar jezelf wijsmaken dat je de middelmaat ontstegen bent. Bovendien maken ze een denkfout, die cursusleiders. Want als steeds meer mensen de middelmaat ontstijgen, zal de nieuwe doorsnede precies daar komen te liggen waar ze zichzelf juist heen gewerkt hebben.
Middelmatigheid zou juist geen enkel probleem moeten zijn. Pas als je je er bewust van wordt, zoals ik, ontstaat het. Als je er nooit aan denkt, is het er ook niet.