In het kader van de Wet voorkoming witwaspraktijken en financiering terrorisme (WWFT) zocht ik op in welke gevallen wij als financieel dienstverlener verplicht zijn melding te maken van verdachte transacties. Nou, best wel snel. Dat wil zeggen bij een vermoeden van witwassen of financiering terrorisme of bij een kastransactie van € 15.000 of meer. Vooral dat laatste ergerde mij want ik ben nu eenmaal een meester in het zich ergeren aan denkbeeldige situaties. Want stel dat ik een auto van € 20.000 wil betalen met legaal contant geld, dan wordt onderzocht hoe ik aan dat geld kom, áls het mij al lukt want een dealer wil dat contante geld vaak niet aannemen. Als ik een miljoen op de bank heb en ik wil het opnemen, in een koffer stoppen en ermee naar de Bahama's vliegen, gewoon omdat ik dat leuk vind, dan moet het wel heel gek gaan wil ik niet in een donkere gevangenis belanden. Irritant? Heel irritant!
Stel nu dat ik in de auto met mijn hand aan mijn oor ga zitten, op zodanige wijze dat het net lijkt of ik niet handsfree zit te bellen, en een agent ziet dat, dan krijg ik een bekeuring. Zelfs als ik geen telefoon bij me heb. Als ik met een leeg bierblikje achter het stuur zit en een agent ziet me, dan word ik aan de kant gezet en moet ik hemel en aarde bewegen om te bewijzen dat ik niks illegaals deed. Waar maak je je nu weer druk om Mack? Nou gewoon. Ik wil vrij zijn in het kiezen van mijn hobby's en als ik als hobby heb om met een leeg bierblikje op het dashboard én een hand aan mijn oor én een koffer met een miljoen aan contanten naast me op de voorstoel de grens over te steken, dan zou dat niet mogen. Dat we hier in een vrij land leven is een vuile communistische leugen.
En dan nog eens wat. Ik ben het gebemoei en het gecontroleer van en door de overheid zat. Had ik het gisteren nog over de DDR, vandaag trek ik al de conclusie dat we er niet meer zo heel erg ver vandaan zijn. Minority report, daar gaat het heen als het aan een blonde politicus ligt. Doemscenario's met mensen met geimplanteerde chips dringen zich aan mij op. Of nog erger, snelheidsregistratieapparatuur in je auto! Aaargghhh! Dat je wel harder dan de maximumsnelheid kunt rijden maar dat bij thuiskomst gelijk de bekeuring al is afgeschreven van je rekening. Nee, ik hou niet van communisme. Natuurlijk, je hebt altijd mensen die dooddoen: "Nou, als je niks te verbergen hebt, wat maakt het dan uit?" Zweepslagen moesten ze hebben! Het moet zijn: als ik niks te verbergen heb, hoeft er ook niemand te zoeken!
Het kost wat tijd, die afdwalende gedachten, maar goed. Fluitend ging ik weer verder met mijn werk. Hoe gaat het met u, eigenlijk?