Ik verbaas mij er wel eens over hoe weinig er nog op tv is. Wat de moeite waard is in procenten van het gehele aanbod bedoel ik dan. Vroeger was er natuurlijk nog veel minder op tv, maar diezelfde breuk leverde destijds een enorm veel hogere waarde op. Ik zelf volg een stuk of vijf programma’s, dan houdt het denk ik wel op. Het is natuurlijk zo dat ik zelf ouder en wijzer ben en dat het daarmee te maken zou kunnen hebben, maar toch geloof ik dat het niveau ook enorm is gedaald. Het ligt heus niet alleen aan mij. Vanavond keek ik voor het eerst in een jaar of twintig naar het programma Bananasplit. Vroeger was dat toch één van de vaste programma’s waar ik naar keek. Soms hadden ze briljante grappen zoals de omgekeerde taxi, Hans Kazan die ineens zijn stuur aan de andere kant vond en natuurlijk Sören Lerby en de telefooncel.
Maar dan dit: ergens op de Veluwe stond een van aluminiumfolie gemaakte raket met een klein groen mannetje ernaast. De raket rookte alsof hij net was geland. Het mannetje communiceerde via een beeldscherm met lettertjes. En niemand die serieus dacht dat die kleine echt van Mars kwam. Maar beleefd als mensen zijn stonden ze het kleine groene mannetje toch even te woord, in afwachting van Frans Bauer die uit de struiken kwam lopen om te vertellen dat ze in Bananasplit zaten. En dat laatste gebeurde ook, en Frans had de grootste lol toen hij mocht onthullen dat het een grap was. Pffff.