Stel je bent een onschuldige Maya en je wordt op een dag gevangen genomen door een andere Maya-stam die je op haar beurt verkoopt aan het zonnevolk om geofferd te worden aan de zon. Je bent ingesmeerd met blauwe verf en terwijl je de trappen van de tempel wordt opgejaagd zie je muurschilderingen van blauwe mannetjes wiens hart eruit wordt gesneden om vervolgens te worden onthoofd.
Nou, dat geeft je toch niet bepaald zin om de top van de tempel te beklimmen lijkt me.
Deze film van Mel Gibson was superspannend en 'de moeite waard' zou een understatement zijn. Moeite doen, moet je om deze film te zien! Tenzij je je teveel inleeft en niet meer kunt bedenken dat er overal cameramensen omheen staan, want hij is toch wel erg bloederig.