Uitersten

Gisteren was ik voor het huis aan het spelen met Hans. Ik mag na 25 jaar eindelijk weer buiten spelen zonder dat ze 'grote lummel' tegen me zeggen. Maar daar gaat het even niet om. Waar het om gaat is dat er twee sloerische types van een jaar of 13, 14 langs liepen. Ze waren nogal 's zomers gekleed en volgens een buurvrouw vond ik dat vast niet erg. Een vooroordeel van mijnietste. Ten eerste hou ik niet van sloeries, en ten tweede, als ik na een half pilsje in een bui kom dat ik wel van sloeries hou, dan zijn ze nog veel te jong voor het sloerieschap.

Vanochtend reed ik langs de Jacobus Fruytierschool in Apeldoorn waar twee meisjes van een jaar of 13, 14 op de bus zaten te wachten. Ze maakten een grapje want eentje moest giechelen. Het zal me een bak geweest zijn. Met haar lange haar en ouderwetse rokken deed ze me denken aan Anne Frank. (sloeries: "Anne wie?") Haar lach was lief genoeg om te onthouden. Maar die Fruytierschool is wel weer het andere uiterste.

Prijs

Onverwacht won ik vandaag een prijs. Niet onverwacht omdat ik niet zag aankomen dat ik zou winnen, nee onverwacht omdat ik niet wist dat er een prijs werd uitgereikt.
Goede vriend en filmkenner Futre begon 2 maanden geleden een filmquiz waarbij steeds een foto uit een film werd getoond, en de bedoeling was om de betreffende film te raden. De quiz bestond uit 60 vragen en uiteindelijk had ik er 60 goed. (Je mocht foute antwoorden achteraf corrigeren, er werd alleen niet verteld welke er fout waren.) De lastigste vond ik the English patient, the French connection, Lawrence of Arabia en Smoke, maar na veel speurwerk op internet, intuïtie, doorzettingsvermogen en wat hulp van mevrouw Mack wist ik ze uiteindelijk goed te beantwoorden.

De rockquiz bij Kidtwist, daar bak ik dan weer weinig van. Maar ook die is leuk.
Oh ja, de prijs die ik gewonnen schijn te hebben: Een film naar keuze uit de filmquiz. Nou ja, keuze… ik mag mijn voorkeur uitspreken in de vorm van een top 10, en Futre kennende gaat-ie dan net zolang zoeken in de aanbiedingsbak bij Blokker, totdat hij er eentje heeft. Verder is het een geschikte peer.
Opvallend detail: De laatste vraag uit de quiz was Saving Private Ryan, de film waar ik destijds met Futre's zusje heen ben geweest. Zou hij dat express gedaan hebben, als knipoog naar de winnaar?

Sex, drugs and the Golden Earring

Dinsdagavond speelde The Golden Earing in het rabotheater in Hengelo. Weer een concert toegevoegd aan mijn toch al indrukwekkende lijst van artiesten die ik live heb zien spelen.
Komt ie:

Oscar Harris
Anita Meyer
Rene Schuman
Piet Veerman
Blof
Van Dik Hout
Gé Reinders
Band zonder banaan.

The Golden Earring komt ondanks de genoemde wereldtop bovenaan het lijstje te staan. (Mede doordat drie metershoge afbeeldingen van Elvis als decor dienden.) Voor van de zomer heb ik kaartjes voor the Police. Ik geloof nooit dat die the Golden Earring gaan overtreffen.

Albino Moon, Where you been tonight?
Hidin' behind a cloud, Albino Moon
Albino Moon
What's it all about?
Hidin' behind a cloud
Albino Moon

Het ontslag bleef uit..

Het ontslag bleef uit, de meneer in kwestie deed alsof er niets aan de hand was, zo gaan die dingen. De interimmanager deed nog even stoer en zei dat hij hem voor z'n bek zou slaan en dat ze dat soort dingen niet bij hem hoefden te flikken. En de directeur zou er ook nog van horen.
Tuurlijk joh. In werkelijkheid deed hij niets en lachte zelfs om een grapje van Herr 'ich smeisse allen d'raus'. En toen hij de directeur aan de telefoon had repte hij met geen woord over de gebeurtenis. Tevens ben ik erachter dat hij niet snapt hoe de verlies-en winst in elkaar zit, alleen doet hij net alsof hij het wel begrijpt.

Ik was ook liever piloot geworden, maar het is nu eenmaal niet anders.

Met ontslag bedreigd.

Net nu het een klein beetje beter gaat bij m'n nieuwe werkgever, en ik dacht, laat ik het nog eens een poosje aanzien, werd ik vandaag met ontslag bedreigd.
De bedrijfsleider, een Oostenrijker van wie niemand me verteld heeft dat ik hem cijfers verschuldigd ben, hing om vijf uur aan de telefoon (Vanuit Oostenrijk). In driftig Duits, dat ik maar half verstond siste hij dat er iets met die betriebsergebenis mis was. Ik begreep totaal niet wat hij bedoelde. Wie spät fangen Sie morgen fruh an, herr Mack? Um acht uhr, zei ik. Wenn ich morgen fruh die betriebsergebenis nicht um acht uhr auf meinem buro habe, smeis ich sie allen da'raus. Tjus. Tuut tuut tuut.

Nee, echt waar, beter had ik het niet kunnen treffen. Echt gezellig en fijn werken daar. Dit is natuurlijk niet het eerste incidentje dat ik meemaak, maar wel de mooiste. Ik geloof dat ik mijn mede-boekhoudcommando's maar eens optrommel om het klusje te klaren.
De cijfers heeft hij morgen om acht uur niet, dus als hij z'n dreigement uitvoert staat morgen de boekhouding op straat. Mijn baas is op vakantie dus die zal wel vreemd opkijken als hij terugkomt.
Aan de andere kant, vorig jaar is de directie en de halve administratie al op straat gezet, en is het een gewone gang van zaken daar. Dat zou natuurlijk kunnen, dat ik dat niet gewend ben.
Nou ja, u hoort wel hoe het afloopt. Ik maak me op een of andere manier niet zo druk.

Verwarring alom

Zingen verwarren met kattengejank is natuurlijk niet iets wat serieus kan. Dat gebeurt alleen in strips. Tot vanavond dan, toen ik dacht dat Sophie gewond in de tuin lag te kreunen, maar toen ik het raam opendeed om te kijken bleek het mijn overbuurmeisje te zijn dat luidkeels aan het zingen was.
Laatst maakte ik ook al mee dat iemand dacht dat Hans lag te huilen maar bij nadere inspectie bleek dat Stonesmuziek te zijn. Het is maar goed dat ik geen Stonesfan ben, anders stuurde ik hem iedere avond met een vieze luier naar bed.

Welkom Mack

Welkom Mack! De directeur is er deze week niet, je vaste plaats is nog niet klaar, we hebben nog geen inlognaam voor je, en niemand weet of snapt hier iets. Degene die je heeft aangenomen werkt hier inmiddels niet meer en de aandeelhouder vertrouwt niets en niemand dus doe niets zonder zijn toestemming en vraag vooral nooit waarom.

Dit was de gekorte en gekuiste versie van de eerste twee dagen van mijn nieuwe werk waar alleen de personeelsmanager nog moeite doet de zaken enigszins positief voor te stellen. De gereformeerde interimmanager is een van de minst sympathieke mensen die ik ooit heb meegemaakt (en tevens ook de best gelijkende imitatie van een varken) en ziet mij duidelijk als een bedreiging.
Gezellige binnenkomer! Werk aan de winkel voor een boekhoudcommando.