Linda's verjaardag verliep wat moeizaam vandaag. Een week of twee geleden kreeg ze last van een haar bekende kwaal. Hevige maagpijn. De medicijnen die ze daarvoor slikte werkten niet goed, dus vanochtend zat ze bij de dokter. Die haar vervolgens doorstuurde naar de eerste harthulp, haar ook niet onbekend. In het ziekenhuis je verjaardag vieren kenden we ook al maar gelukkig bleek er na onderzoeken en een middag wachten niks met haar hart mis te zijn. Maar waardoor de maagpijn wordt veroorzaakt, daar zijn de geleerden ook nog niet uit.
Een bijkomend voordeel of nadeel is dat ze nu ook weer aan de hartmedicatie zit. Daar was ze mee gestopt voordat ze zwanger raakte van Tammar, maar dat mocht alleen van de cardioloog als ze na de bevalling weer zou doorgaan met die medicatie. Nou ja, na de bevalling is een ruim begrip toch? Het is nu na de bevalling, dus precies op tijd.
In werkelijkheid probeerde Linda gewoon haar hartinfarct van destijds te ontkennen, door geen medicijnen meer te slikken, een eerlijk gezegd was ik het daarmee eens. Dat lijkt misschien wat roekeloos, maar aan de andere kant zijn artsen ook wat roekeloos met iemand volpompen met medicijnen. Cholesterolverlagers terwijl je cholesterol goed is, bloedverdunners terwijl er geen vernauwingen geconstateerd zijn, en nog een stuk of drie blauwe plekkenveroorzakers terwijl het hele hartinfarct van destijds niet meer is terug te vinden door apparatuur of deskundigen.
We moeten dan ook spreken van een hartinfarctje. En dan eentje die geen litteken heeft achtergelaten en die geen verminderde pompfunctie tot gevolg heeft gehad. Een typisch geval van het middel is erger dan de kwaal. Maar goed, Linda wil het natuurlijk niet beter weten dan de cardioloog, dus vooruit dan maar weer met die troep.
's Avonds was er ook nog haar diploma-uitreiking (didactische aantekening) die ze eerst vanwege medische redenen dreigde mis te lopen, later vanwege weerkundige redenen, maar uiteindelijk, slechts een half uur te laat, maar ze hadden gewacht, kon ze haar diploma in ontvangst nemen. Nu mag ze dus leraren ondersteunen die het niet alleen af kunnen.