Meestal komt-ie elk jaar wel even langs. Mack's schaduwzijde. En al gebruik ik medicijnen tegen de oktoberdepressie, meestal weet-ie me toch wel te vinden. In de tweede helft van september sluimert-ie in mijn hoofd om ergens in oktober genadeloos toe te slaan. Mensen merken het en proberen het onderwerp aan te snijden. "Je ziet er moe uit!" Of, "zwaar weekend gehad?" En daar heb ik dan echt geen zin in om daarop te antwoorden. Geef me een rem! De eerste keer dat hij gediagnosticeerd werd is alweer bijna vijftien jaar geleden, maar toen werd mij pas duidelijk dat ik er al langer last van had. Eigenlijk al een jaar of 25 schat ik zo. Ik heb tegenwoordig een vrij milde vorm van depressie, gewoon een alles is kut gevoel van een paar dagen met hier en daar een jankbui, die heel langzaam weer wegtrekt. Ik geloof ook dat-ie nu aan het wegtrekken is. Linda is een wonderdokter en als kind is ze in een grote ketel antidepressiva gevallen. Bovendien weet ze meestal feilloos de vinger op de zere plek te leggen. Ze zeggen dat het een stofje in je hersenen is dat je niet aanmaakt als je last van depressie hebt. Ik weet het niet. Je kunt simpelweg niks positiefs meer noemen. Ja, de glimlach van Tammar, dat was het enige nog dat tot me doordrong. Maar voor de rest was alles kut, behalve dat wat volgens het journaal kut zou moeten zijn, dat interesseert ineens geen bal meer. Het kan ook spontaan weer wegtrekken door even je zinnen te verzetten. Even iets anders dan anders. Dat je de dingen die gisteren nog zogen ineens wel weer aardig vindt. Dat je ineens weer weet dat het echt allemaal stukken beroerder kan. Kennelijk maak je je ontbrekende stofje ineens weer aan. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
Hij is er weer! De nieuwe oktoberdepressie hangt nu in de winkels! Zorg dat je er op tijd bij bent en mis 'm niet!