At your service.

Die gesprekken bij de kapper begin ik ook zo langzamerhand zat te worden. Beter is het als ik voortaan gewoon m'n mond hou. Vroeger knipten ze me, en als ze klaar waren zeiden ze: "Zo, kun je er weer een poosje tegen." En zo hoort het. Maar tegenwoordig is het allemaal beter. Kijk, er zijn lieve kapsters, die glimlachen, hebben een zachte stem en die bezorgen je kippenvel als ze met een scheermesje over je nekharen gaan. En als ze klaar zijn houden ze de spiegel tactisch achter je, zodat je kale plek niet teveel opvalt. Die heb ik het liefst. Maar er zijn ook van die spraakwatervallen, met een schelle stem, die over van alles en nog wat kakelen en tegen wie je af en toe uit beleefdheid iets terug moet zeggen. Als ze met een scheermesje over je nekharen gaan krijg je putten in plaats van pukkels. En als ze die spiegel achter je houden denk je dat Pim Fortuyn is opgestaan uit de dood. Die had ik dus zaterdag.

"Ik zal nog even je nekharen weghalen met een mesje, dan blijft het langer weg." zei ze. Ik antwoordde iets over dat het doorliep naar m'n schouders en dat had ik gewoon niet moeten doen. Want dan zegt zij natuurlijk dat als je ouder wordt dat het dan op plekken komt waar je het niet wilt hebben, en dat het verdwijnt waar je het wel wilt hebben. En dat is niet voor het eerst dat ik die opmerking hoor. "Maar," zei ze, als je die kale plek vervelend vindt, kun je er ook voor kiezen om met de tondeuse alles weg te halen hoor. Maar daar moet je aan toe zijn." Dat vond ik wel erg confronterend. Aan toe zijn? Aan toe zijn? Lafbekken zijn het, die tondeusejongens met hun verborgen gebrek! Alsof het dan net is alsof ze eigenlijk wél haar hebben. Iedereen ziet toch het verschil tussen een kale schedel met een donkere gloed, en een kale schedel die licht weerkaatst? Sjonge jonge.

Esonstadfriesland Nou ja, toen moest ze toch wel even lachen, de muts. Maar volgende keer als ze vragen door wie ik geknipt wil worden zeg ik: "Oh, dat maakt me niet uit." Zoals altijd. Kijk, op de foto ziet u een toevallige voorbijganger met een kale plek.

In het gelid met je kadaver!

Soms overvalt mij het "Louis van Gaal" gevoel. Ben ik nu zo slim, of zijn jullie nu zo dom? Maar omdat dat een beetje arrogant is, hou ik het dan maar op een gevoel van ongeloof. Dat had ik vanavond tijdens het journaal toen het ging over overlast bezorgende Marokkaanse jeugd in Gouda. Want ik ving iets op over dat een hardere aanpak niks zou helpen. Die O.B.M.J. schijnt er niet zoveel aan te kunnen doen dat ze overlast bezorgt, want hen is te weinig bijgebracht over normen en waarden om te kunnen functioneren in de westerse maatschappij. Dat mag dan zo zijn, maar we straffen in een westerse maatschappij niet de ouders van de dader. Zou het ze nu echt niet af te leren zijn? Dat vraag ik me toch af.

We moeten accepteren dat er altijd criminaliteit en overlast zal blijven bestaan maar we moeten ons er vooral niet bij neerleggen dat het altijd dezelfde zijn en dat die er mee weg komen zonder dat ze straf gehad hebben. Ruud Lubbers had het vroeger al eens over 'kampementen' en daarmee werd hij natuurlijk weggehoond. Maar had-ie het maar gedaan. Als gevangenisstraf niet helpt omdat dat alleen maar meer respect oplevert en er bovendien vanuit de gevangenis leiding kan worden gegeven aan criminelen op straat, waarom dan niet een fijn kampje met schreeuwende bewakers ergens in de polder, met prikkeldraad er omheen, desnoods hang je een leuk bordje op bij de ingang (arbeid maakt vrij of iets dergelijks) en je laat O.B.M.J. gewoon eens fijn een weekje spitten. Gewoon als proef hoor, een weekje. Uiteraard wel gewoon met eten en drinken (maar wel wat de pot schaft, geen gezeik over varkensvlees want als je daar toch zit ben je ook niet echt met je geloof bezig) en met pauzes want wij zijn geen nazi's. Wij zijn een beschaafd land maar er wordt wel erg met onze beschaving gesold. Nou, dan wil ik na die week wel eens weten wie er nog zin heeft om de volgende keer voor twee weken terug te komen.

Ja, het zal allemaal wel weer niks uithalen omdat we de bron niet aanpakken, maar ik heb er niet voor gestudeerd hè? Ik papegaai ook maar wat. Maar ik vind het wel een goed idee. Leeft Hedy d'Ancona eigenlijk nog?

Inktzwart.

Je kunt veel van mij zeggen, maar niet dat ik een meeloper ben. Meelopen, daar hou ik niet van, vandaar dat je me ook nooit aan de avondvierdaagse mee zult zien doen en vandaar ook dat schapen tot mijn minst favoriete beesten behoren. Maar zelfs een schaap zal ik nooit pijn doen want daarvoor is mijn ziel te wit. En het is best een last hoor, zo'n vlekkeloze ziel want in het leven komt men nu eenmaal dagelijks in verleidingen. Een vlekkenloze ziel in combinatie met mijn woeste reputatie is helemaal ondraaglijk. Dus toen ik vroeger bij de jeugdcommando's zat en mijn mede-strijdmakkers zich met stenen tegen een groep eenden keerden, moest ik me van hen afscheiden. En nadat eentje een eend geraakt had en het beest met een bebloede kop verder zwom, en de dader mij van pure angst toesiste dat als ik hem zou verraden, dat hij me zou vermoorden, keek ik hem minachtend aan en heb het mijn ouders verteld. In sommige gevallen is verraad geoorloofd of zelfs gewenst. Nee, bij mij moet je niet aan beesten komen.

Natuurlijk is mijn ziel niet helemaal vlekkeloos. Ik heb mieren om zeep geholpen met een vergrootglas, ik heb wespen in twee stukken geknipt, ik heb vliegen de vleugels uitgetrokken en spinnen de pootjes. Maar die hadden het er ook naar gemaakt! Maar ik heb nooit op slakken zout gelegd of kikkers opgeblazen. Ook hield ik niet van vissen de ogen uitpulken met een mes zoals een klasgenootje leuk vond. En dan is het wel weer makkelijk als je geen meeloper bent, want dan hoef je het niet na te doen en kun je lekker geoorloofd minachten. Fijn gevoel. Mijn vader was hoogst verontwaardigd toen hij van deze praktijken hoorde en vroeg voor de zekerheid of ik hier aan mee deed. Mijn ontkenning was voldoende voor hem.

Wat zoogdieren betreft ben ik smetteloos. Behalve dan alle beesten die ik met mijn auto om zeep heb geholpen. Ja, er vliegt hier wel eens een kat van de trap af en Mack (de echte) heb ik een keer een schop gegeven toen hij mijn duim klemvast tussen zijn kaken had maar dat was het wel grotendeels. De grootste mishandeling die ik ooit heb begaan bij een zoogdier was een koe met een papieren pijltje tegen zijn kont schieten. Het beest schrok dan en gooide zijn achterpoten in de lucht. Maar dat is toch van een minder kaliber als wat ik vanochtend las in de krant: kat dood na rotje in zijn anus. Ik vrees dat dat niet meer onder de uit de hand gelopen kwajongensstreken kan worden geschaard. Volgens mij is je ziel dan al inkt-en inktzwart.

De politie wordt efficiënter

Ik heb vanochtend toch nog even aangifte gedaan van het gevalletje diefstal/vandalisme van van de week. Niet om er iets mee op te schieten, maar om de politie te laten weten dat er ongure types in onze voorsprongwijk ronddolen. Ik belde de politie maar mij werd verzocht om aangifte via internet te doen. En omdat je de politie niet mag tegenwerken deed ik dat graag. Ik vulde een hele vragenlijst in en dat ging allemaal prima. Automatisering bij de politie. De agent die dit vroeger intypte kan nu dus ingezet worden om extra te letten op diefstal van AR logo's. Prima.

Aan het eind van de lijst mocht je nog een toelichting geven op het gebeurde. Daarbij heb ik aangegeven dat ik niet wist of het vandalisme was of een poging tot inbraak. In het eerste geval had de dief mijn logo niet mee hoeven nemen en in het tweede geval was er m.i. sprake van een inbreker die zijn vak niet verstaat.

Vlak na het indienen van de aangifte werd ik gebeld of ik ook wat miste uit de auto. Nee. Waarom ik dan vandalisme én diefstal had ingevuld. Omdat ik een logo miste! Maar u zei dat u niets miste? Nee, ik zei dat ik niets úit de auto miste. Dit logo zat óp de auto! Aha! Wat voor kleur had het logo? Rood, wit, blauw, groen en goud. De agente noteerde: rood, wit, blauw, groen en goud. Of zal ik meerkleurig schrijven? Ook goed.

Nou ja, amper 10 minuten na dit gesprek kreeg ik al een mailtje dat de politie helaas geen aanknopingspunten had gevonden voor een onderzoek. En dat de zaak hiermee was afgedaan. Ik snap werkelijk niet wat mensen klagen over traagheid bij de politie. Zie eens hier, een hele zaak afgehandeld in een uurtje. Van aangifte tot oplossing! En dan zat er nog vertraging bij doordat er een mens aan te pas moest komen omdat mijn antwoorden over de vermissing niet duidelijk waren, anders hadden ze dit kunstje in een kwartiertje klaar gespeeld.

Q-koorts

Ik heb een raadsel voor u. Hoeveel geitenlevens staan tot één mensenleven? Wat vindt u, hoeveel mensen mogen er overlijden aan Q-koorts voordat er volgens u geruimd moet worden? Want dat wij mensen boven de geit staan, dat staat als een paal boven water in den heilige geschriften. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat de schepper een bedoeling met Q-koorts heeft? Bijvoorbeeld het in toom houden van de wildgroei onder mensen? En dat nu het complete goddelijke plan gedwarsboomd wordt? We weten het niet en we zullen het nooit weten want God's wegen zijn duister en zelden aangenaam, om met een Nederlands schrijver uit de vorige eeuw te spreken. Feit is wel, dat als ik geit was, ik tegen de ruimingen gestemd zou hebben.

Een mooie biefstuk

Tot woord van het jaar werd gekozen, het woord "ontvrienden." Het betekent dat je een virtuele vriendschap op een sociale-netwerksite verbreekt. Zonder blikken of blozen wordt dit woord opgenomen in Van Dale. Ik denk er het mijne van, ik heb geen Nederlands gestudeerd en zij zullen wel weten wat ze doen, maar toch begin ik me ongemakkelijk te voelen dat dit allemaal zomaar kan. Wie bepaalt eigenlijk wat tot onze taal gerekend mag worden? En wie waakt er eigenlijk over dat onze taal niet verloedert? Ja, het is natuurlijk om je dood te lachen als iemand tegen een pinautomaat 'flappentap' zegt, alsof zo'n ding terugpraat, maar ik hoor de laatste tijd steeds vaker mensen -zelfs ook jonger dan ik- die praten over een 'mooie' wijn. Of misschien nog erger: een 'mooie' biefstuk. Gadverdamme, ik hoef gelijk niet meer. Stelletje opscheppers. Een beetje belangrijk lopen doen over de rug van een biefstuk, mín vind ik het! Een dooie biefstuk, dat moet het zijn, homofiel!

Ik moet hier toch eens door de dokter naar laten kijken, want het is niet normaal dat een mens zich zo opwinden kan over zoiets onbenulligs. Het is verdomme helemaal niet onbenullig! Dit soort taalgebruik is net zo schadelijk voor onze economie als twintig inhalige bankiers met ieder 5 miljoen aan bonussen. Want mensen die 'mooi' bijvoegelijk gebruiken voor een zelfstandige biefstuk, worden door nietsnutten zonder hersenen voor autoriteit aangezien -het 'John de Mol' effect- en binnen de kortste keren worden die nietsnutten zonder hersenen doordat ze over 'mooie' biefstukken meepraten uitgenodigd op zakendiners, wat weer goed is voor de carrière van de desbetreffende nietsnut, en voor je het weet wordt onze hele economie geleid door nietsnutten zonder hersenen! Ik vecht daartegen ja! Ik ga van biefstuk en wijn beschermde woorden maken. Dat niet iedere omhooggevallen oetlul hier zomaar naar eigen goeddunken een bijvoegelijk naamwoord dat er helemaal niet bij kan, aan toevoegt! Wijn kun je lekker vinden, of zuur, maar niet mooi. Dat is volstrekt belachelijk. Je vindt wijn toch ook niet verstandig? Of leerzaam?

't Is af en toe best een eenzame en ongelijke strijd die ik voeren moet, als toekomstig dictator van dit mooie land. Kijk, híer kan het wel.

Bepaal jij dat?

Ik weet niet of ik het goed gehoord heb, maar er kwam vanochtend een luchttrilling ter mijne ore, die door hamer en aambei en de nog overgebleven trilhaartjes de volgende boodschap aan mijn hersenen brachten: Klimaattop bereikt akkoord dat de gemiddelde wereldtemperatuur in de komende jaren niet verder mag stijgen dan 2 graden.

Ik draaide aan de volumeknop van mijn autoradio met als doel om de boodschap nog een keer herhaald te laten worden. Dat de gemiddelde wereldtemperatuur niet meer mag stijgen dan 2 graden? Zijn we nu helemaal gek geworden met z'n allen? In de Bilt kunnen ze temperatuur niet eens fatsoenlijk méten, laat staan voorspellen, laat nog langer staan, beïnvloeden. Ja, ik weet heus wel dat Erwin Krol soms doodsbedreigingen krijgt als hij kutweer voorspelt, maar ik dacht dat dat debielen waren die dat deden. Nee man, het zijn gewoon de wereldleiders!

Nou, als ze temperatuur kunnen bepalen dan kunnen ze vast nog wel meer wat ik niet weet. Ehm, een aardbevinkje? Een klein tsunamietje misschien? Als het niet teveel gevraagd is, een witte kerst?

It’s a bloody shame!

Ik ga iemand regelmatig pas waarderen na zijn dood. En niet omdat ik het hartstikke sympathiek van diegene vond om dood te gaan terwijl ik hem niet waardeerde. Natuurlijk, daar valt ook wat voor te zeggen maar het is niet dé reden. Het is gewoon omdat de dode geen vervelende uitspraken meer doet en omdat mijn geheugen geneigd is leuke dingen te onthouden en nare dingen te vergeten volgens de geleerden. Zo moest ik vandaag aan Pim Fortuyn denken. Als er iemand was waarvan ik hoopte dat hij geen minister-president zou worden, was hij het wel. Je had toch chronisch voor schut gestaan in het buitenland met Pim aan het roer? Goddank is dat ook niet doorgegaan al ben ik helemaal kwijt waarom ook alweer niet.

Maar ik hoorde vanmiddag op de radio iets over ingraven tot aan het middel en dan met stenen bekogelen tot de dood erop volgt in een land waar ze wel andere zorgen hebben dan overspel en ik dacht: "die Pim was zo gek nog niet, om de islam een achterlijke cultuur te noemen." Of heeft dit niks met cultuur of islam te maken? Dit vind ik nu een gegronde reden voor de VN om zo'n land binnen te vallen en er de macht over te nemen. Hello Pim, this is Barack. Do you agree…

Gebed met einde.

Lieve God,

Ik weet niet hoe het met U zit maar ikzelf heb nogal wat vragen over het klimaat nu de winter zijn intrede weer doet. En eigenlijk niet zozeer over het klimaat maar over de berichtgeving daarover. Ik ben namelijk een klimaatleek en ik vang af en toe wat berichtgeving op. En als ik die berichtgeving moet geloven, dan is het niet best gesteld met de klimaatverandering en is dat tevens onze schuld. Maar dat is wat je ervan weet als je je er niet bijzonder in verdiept en gewoon die berichtgeving in je oren toelaat.

Als men zich er beter in verdiept blijkt dat de aarde opwarmt maar dat wetenschappers het niet met elkaar eens zijn of dat nu wel of niet door ons komt. Deze eeuw wordt door het KNMI een gemiddelde temperatuurstijging verwacht van 1,1 graad tot 6,4 graden en dat is de afgelopen 10.000 jaar niet meer voorgekomen. Het zal wel, maar ik vind het nogal vaag. Daarbij denken sommige zieners dat er over 40.000 jaar weer een ijstijd aankomt. En alleen U weet of dat ook gaat gebeuren maar zoals gewoonlijk laat U zich niet uit dus al helemaal niet over het weer. Waardoor wordt zo'n ijstijd eigenlijk veroorzaakt? En waarom kwam er een einde aan de laatste ijstijd? Iets moet de aarde opgewarmd hebben, maar de Amerikanen waren het destijds niet, dat weet ik zelfs.

Ons milieu is uitermate belangrijk, dat zal ieder weldenkend mens beamen. En daarom is het ook noodzaak dat U erop toeziet dat we er niet met z'n allen een zooitje van maken. En als het onze schuld is dat het ijs op de Noordpool smelt en de ijsberen geen leefgebied meer hebben dan moeten we daarvoor boeten vind ik. Door als ijsbeervoedsel te dienen. Maar als we er niks aan kunnen doen, dan hoeft ons ook geen schuldgevoel te worden aangepraat. Ik vind het al erg genoeg voor die ijsberen, straks kan ik ook nog mea culpa de biechtstoel in. Zorgt U alstublieft dat de wetenschappers het met elkaar eens worden?

Amen.

Schemerlicht

Naakte Paay vliegt de winkels uit! Dat las ik net op nu.nl. En natuurlijk begrijp ik dat dit tegenwoordig onder de noemer 'nieuws' valt. Laatst stond er in het journaal tenslotte ook een reporter buiten bij de kliniek waar Gerard Joling was opgenomen met een acute en levensreddende haartransplantatie. Dus dan mag dit zeker niet onvermeld blijven. Maar komop jongens, toen ik 15 was had ik miss juni 1985 boven mijn bed hangen. Ik vond het een lekker ding. Maar ik was 15 en zij was 24 en ik deed het eigenlijk vooral om indruk te maken voor degenen die op mijn kamer kwamen. Omdat ik vijftien was vergeef ik het mezelf, maar mijn buurman heeft z'n hele garage (daar woont-ie als z'n vrouw thuis is) vol met papieren joekels. Op een gegeven moment moet toch ook hij een keer op een leeftijd komen dat-ie de Playboy is ontgroeid?

Ik vind het triest nieuws. Het zegt wat over de algehele conditie van Nederland. Dat die beroerd is. En dat we er niet binnen een paar weken bovenop zullen zijn. En ik hoor de excuses al waarom het blad gekocht wordt: "ja, ik heb hem maar gekocht want je bent toch nieuwsgierig en je wilt toch weten waarom iedereen het er zo over heeft." Precies. En die van dat excuus zijn nog erger dan de Paayrukkers bij schemerlicht.