Schuldsanering?

Ik wilde eigenlijk iets zeggen over Griekenland en de crisis. Maar ik ben nog nooit in Griekenland geweest. Dus ik weet niet of het dan telt. Ik heb wel een paar Grieken oppervlakkig ontmoet en ik moet zeggen, charmante mensen. Zo was er ooit de Griekse meneer die mij vertelde dat je citroen moest eten om je lichaam te ontgiften. Geloof me, het werkt. Een bedorven mossel kan geen enkele kwaad meer als je daarna een citroen eet. En er was natuurlijk de eigenaar van het Griekse restaurant, die met zijn grijze haardos en zijn slanke lichaam een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft op vrouwen van middelbare leeftijd. Nee, ik vind het charmante mensen.

Maar nu dan? Ze zijn lui, corrupt en ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Hele intelligente Nederlanders vinden ineens dat ze gratis op vakantie mogen in Griekenland omdat ze die vakantie al ‘betaald’ hebben. Ik geloof best dat er vuur is als je rook ziet. Maar de vraag is wat we opschieten met die constatering. En wat het gros van de bevolking kon doen aan de crisis. Feit is dat veel Grieken ineens onder de armoedegrens leven. Ze moeten letterlijk uit de vuilnisbak eten. En dat ze zonder hulp niet meer uit deze crisis komen. Het zijn nota bene Europeanen. We zamelen geld in voor Haïti en Indonesië, maar mede-Europeanen laten we verrekken? Ik vind dat heel vreemd en ook wel wat egoïstisch. Ik weet niet wat we eraan zouden kunnen doen, maar ik vind gewoon niet dat de Griekse bevolking er met dit bijna onoverkomelijke probleem alleen voor moet komen te staan.

Ergens iets van vinden gaat me makkelijk af. Maar de oplossing lijkt me ook niet heel moeilijk. Het kost alleen geld, en Griekenland zal voortaan ook sluitende begrotingen moeten aanleveren. En die begrotingen moeten dan maar eens beoordeeld worden door mensen die wél van tevoren zien dat er over een paar jaar iets misgaat. Waar maak je anders een begroting voor? Is dus de EU niet gewoon mede-verantwoordelijk voor het niet op tijd signaleren en ingrijpen?

Als iemand de kans krijgt om een ernstige fout ongedaan te kunnen maken, dan doet hij dat en is hij voortaan extra beducht om die fout niet nogmaals te maken? Ik zeg, nu oplossen die Griekse crisis.

Oerkracht

Ik heb al een tijd geen serieuze rugpijn meer gehad. Ik klop dit niet af, want ik had een vrouwelijke collega die elke dag vijf keer iets afklopte, en dat vond ik een uiterst irritante gewoonte. Alsof ze geloofde dat het hielp, afkloppen. En de laatste keer dat ik serieuze rugpijn had, een jaartje geleden, duurde het ook maar een dag of twee. Ik ben al een paar keer een dag in de tuin aan het werk geweest, normaal gesproken toch wel goed voor flink kromlopen, maar nu niet.

Je wordt, herstel, ik word, er overmoedig van. Liefst zou ik een olifant optillen om te laten zien wat ik kan, maar aangezien ik geen olifant voor handen heb, doe ik maar niks. Maar het is een vreemde ervaring, 42 zijn en je sterker voelen dan toen je 35 was. Als het lot een beetje speling heeft, heb ik morgen weer pijn natuurlijk. Maar ik heb wel vertrouwen in Lot. Het lot lijkt mij gunstig gezind te zijn. De oerkrachten keren terug.

App

Zo. Dit is nu de wordpress app. Typen op een mobieltje is afzien. Geen doen eigenlijk. Eigenlijk alleen geschikt voor noodgevallen. Mocht ik verdwalen in donker Afrika, dan kan ik u op de hoogte houden van mijn locatie en kunt u de reddingsploeg op mij afsturen. Tenzij u het wel lekker rustig vindt natuurlijk, maar dan gebruik ik het ingebouwde kompas.

2012

Gisterenavond, de laatste seconden van 2011 tikten weg, kwam het in mijn gedachten. De wereld zou vergaan om klokslag 12 uur. Nooit eerder was het risico erop zo aanwezig. Ik bedoel, het einde der tijden is al vaker nauwkeurig voorspeld, maar altijd door iemand die niet goed bij z’n verstand was. En dat bleek dan achteraf ook. Maar nu waren het de Maya’s, en van Maya’s kun je veel zeggen, maar niet dat ze niet goed bij hun verstand waren. Niemand weet precies waarom, maar zeker is dat de Maya’s meer wisten dan wij. En hoe weten wij dat zo zeker? Nou, anders gaat er geen mythische werking van hun voorspellingen uit. Pas als we in 2013 zijn weten we weer dat ook de Maya’s niet goed bij hun hoofd waren.

21-12-2012 is trouwens de gevreesde datum. We hebben dus nog even. Overigens, Maya’s hebben niks gezegd over het einde van de wereld, maar over een nieuw begin. Dat heeft iets te maken met dat ons zonnestelsel op die datum in het centrum van het melkwegstelsel komt te staan. Er komen dan planeten en sterren op één lijn te staan en als ik het goed begrepen heb staan ze daarna vast en loopt de tijd niet meer door. Onzin natuurlijk, want de tijd wordt met horloges geregeld en u zult zien dat die daarna gewoon doorlopen. Maar wisten de Maya’s veel!

Neemt niet weg dat het allemaal best knap was, wat die jongens in die tijd wisten. Maar tegenwoordig weten we meer. Bijvoorbeeld dat ons melkwegstelsel één van vele miljarden melkwegstelsels is, en dat we ons op 21-12-2012 bepaald niet in het centrum van de kosmos bevinden, en dat was toch de reden van het einde van de cyclus.

Jammer, want zo slecht was het allemaal niet wat die Maya’s voorspelden. Volgens hen zou het juist weer beter worden in 2013, maar zij gaan er vanuit dat het dan weer nul is. Het zou het einde van egoïsme en zelfverrijking betekenen. Dat bestond kennelijk in de tijd van de Maya’s ook al. Ik denk ook dat zolang de mens bestaat, dat die twee ondeugden voortgaan. Als zelfs het gen dat mensen homoseksueel maakt kan overleven zonder dat het zich kan voortplanten, dan is voor het ondeugd-gen helemaal een makkie om te overleven.

Nou, dat was weer een diepzinnige start van 2012, maar dan kan ik daar altijd even op terugvallen voor het geval u in de loop van het jaar mijn niveau zoekt. Voor de zekerheid wens ik u wel allemaal een 2012 toe dat 366 dagen heeft. En verder wens ik dat het goeds wat ik u toewens, ook zin heeft.

Tong

Als ik het niet in de gaten heb, dan wordt er wel eens een foto van mij gemaakt. Als ik het wel in de gaten heb ook, maar dan steek ik snel mijn tong uit zodat de foto onbruikbaar wordt. Persoonlijk vind ik dat ik het kan hebben, die tong naar buiten. Zolang je voor de rest maar intelligentie uitstraalt, zullen ze je niet gauw verwarren met een debiel. Zo kan ik ook makkelijk een roze overhemd aan zonder in de problemen te komen. Kwestie van een lage stem.

Voldoende

Vorige maand deed ik examen Loonbelasting en ik was als eerste klaar. De surveillant zei dat je de beschikbare tijd hard nodig had, maar ik was een half uur te snel. Nu kan dat erop duiden dat je het of heel goed hebt begrepen, of dat je antwoorden te kort zijn. Natuurlijk hoopte ik op een uitschieter in de vorm van een negen. Maar het werd een zes. Die had ik ook nog niet. Ik ben nu voor vier vakken geslaagd van de zeven. Het is zwaar, maar als het goed is doe ik in juni mijn laatste vak. Als ik er nog drie zessen bij haal, is het goed. Maar helemaal lekker zit het me niet, die zes. Ik was niet voor niks zo snel klaar. Ik heb de uitwerkingen er nog eens bijgepakt om te zien waar het nu fout ging. Ik noemde niet overal de termen op waarvoor je punten kon krijgen. Ik ging te snel naar het juiste antwoord. Dus mensen, als u ooit nog eens examen doet, haastige spoed is zelden goed, maar wel voldoende. En het scheelt drie euro in de parkeerkosten.

Op bezoek bij oma-oma

Tammar met haar overgrootmoeder. Meer dan 90 jaar verschil in leeftijd. De één staat aan het begin, de ander aan het eind. Dit was pas de tweede keer dat ze elkaar zagen, maar Tammar behandelde mijn vader’s moeder net als dat ze mij, mama of sinterklaas behandelt, alsof ze elke dag over de vloer komt. Kleine kinderen en oude mensen, die liggen elkaar goed. Oma’s korte termijn geheugen laat het wat afweten, dus stelt ze een keer of vier dezelfde vraag, maar hoe Utrecht er 80 jaar geleden uitzag, daar hoef je haar niet aan te herinneren. Zij is de jongste uit een groot gezin, en tevens degene die het oudst geworden is. Het lijkt mij vreemd, om de enige nog overgeblevene van al je broers en zussen te zijn. Dan ben je onherroepelijk de volgende. Maar ach, op een gegeven moment zul je ook wel klaar zijn met het leven. In september 1917 begon zij ermee. Ik ben haar oudste kleinkind. Ze kent mij al 42 jaar.

Films die ik gezien moet hebben.

We keken een film, Wanted, waardeloze film voor de kritische filmliefhebber, maar voor de zaterdagavond wel grappig. Mensen die kunnen schieten terwijl ze van een flat af springen, mensen die om de hoek kunnen schieten, mensen die in een bad gaan waardoor binnen een dag al hun verwondingen en breuken zijn genezen, kortom, vuil.

Waar valt Linda over? Over het feit dat een bus een Corvette bijhoudt in de stad. Dat kan toch helemaal niet! Nee, dat klopt, dat kan niet.

Valt het u trouwens wel eens op dat als je het met een liefhebber over films hebt dat dan altijd hetzelfde rijtje opgedreund wordt? Pulp fiction, the Green Mile, Shawshank Redemption, Godfather, Heat, Saving Private Ryan, Meet Joe Black, et cetera.

Kunt u zich nu een film voor de geest halen die niet in dit rijtje past, maar die u persoonlijk ongelofelijk goed vond -schaamt u zich niet- en waarvan u denkt: die moet Mack zien? Dan geef ik u Phenomenon met John Travolta en Falling in love met Merryl Streep en Robert de Niro.

Gelijk

Ik ben daarnet ernstig aan het denken gezet door mijn vrouw. Zij vindt dat ik niet altijd mijn gelijk moet halen. En ja, dat is heel grootmoedig als je dat kunt. Ik kan dat absoluut niet, als ik gelijk heb, dan hou ik dat net zolang vol tot iemand mij met betere argumenten overtuigt en mijn argumenten ontkracht. Maar dat kan niet, want dan zou ik immers geen gelijk hebben. Maar ik ben niet te beroerd om mijn ongelijk toe te geven, want ik leer graag. Desondanks kon ze het zich voorstellen dat anderen mij arrogant vinden als ik mijn gelijk haal.

Nu bestaat het beroemde verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Gelijk krijgen is belangrijker dan gelijk hebben. Dus als je ongelijk hebt, maar je krijgt gelijk, dan heb je daar meer aan. Als je gelijk hebt, maar je krijgt het niet, dan heb je daar niks aan. Ik weet niet of ik zo verder kan leven in deze schijnwereld. Degene die het hardste schreeuwt krijgt gelijk. En mij wordt aangeraden om diegene gewoon te laten kletsen. Het is de wereld op zijn kop. Maar goed, het spel moet eenmaal meegespeeld worden, het is niet anders. Ik stop maar met kennis vergaren want ja, wat heeft dat nog voor nut?