Ik wilde eigenlijk iets zeggen over Griekenland en de crisis. Maar ik ben nog nooit in Griekenland geweest. Dus ik weet niet of het dan telt. Ik heb wel een paar Grieken oppervlakkig ontmoet en ik moet zeggen, charmante mensen. Zo was er ooit de Griekse meneer die mij vertelde dat je citroen moest eten om je lichaam te ontgiften. Geloof me, het werkt. Een bedorven mossel kan geen enkele kwaad meer als je daarna een citroen eet. En er was natuurlijk de eigenaar van het Griekse restaurant, die met zijn grijze haardos en zijn slanke lichaam een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft op vrouwen van middelbare leeftijd. Nee, ik vind het charmante mensen.
Maar nu dan? Ze zijn lui, corrupt en ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Hele intelligente Nederlanders vinden ineens dat ze gratis op vakantie mogen in Griekenland omdat ze die vakantie al ‘betaald’ hebben. Ik geloof best dat er vuur is als je rook ziet. Maar de vraag is wat we opschieten met die constatering. En wat het gros van de bevolking kon doen aan de crisis. Feit is dat veel Grieken ineens onder de armoedegrens leven. Ze moeten letterlijk uit de vuilnisbak eten. En dat ze zonder hulp niet meer uit deze crisis komen. Het zijn nota bene Europeanen. We zamelen geld in voor Haïti en Indonesië, maar mede-Europeanen laten we verrekken? Ik vind dat heel vreemd en ook wel wat egoïstisch. Ik weet niet wat we eraan zouden kunnen doen, maar ik vind gewoon niet dat de Griekse bevolking er met dit bijna onoverkomelijke probleem alleen voor moet komen te staan.
Ergens iets van vinden gaat me makkelijk af. Maar de oplossing lijkt me ook niet heel moeilijk. Het kost alleen geld, en Griekenland zal voortaan ook sluitende begrotingen moeten aanleveren. En die begrotingen moeten dan maar eens beoordeeld worden door mensen die wél van tevoren zien dat er over een paar jaar iets misgaat. Waar maak je anders een begroting voor? Is dus de EU niet gewoon mede-verantwoordelijk voor het niet op tijd signaleren en ingrijpen?
Als iemand de kans krijgt om een ernstige fout ongedaan te kunnen maken, dan doet hij dat en is hij voortaan extra beducht om die fout niet nogmaals te maken? Ik zeg, nu oplossen die Griekse crisis.
Als ik het niet in de gaten heb, dan wordt er wel eens een foto van mij gemaakt. Als ik het wel in de gaten heb ook, maar dan steek ik snel mijn tong uit zodat de foto onbruikbaar wordt. Persoonlijk vind ik dat ik het kan hebben, die tong naar buiten. Zolang je voor de rest maar intelligentie uitstraalt, zullen ze je niet gauw verwarren met een debiel. Zo kan ik ook makkelijk een roze overhemd aan zonder in de problemen te komen. Kwestie van een lage stem. 