Mijn beide opa's zijn/waren grappenmakers. Mijn reeds overleden opa van moederskant vond niets mooiers dan mij als klein jochie op straat een drol aan te wijzen en dan te vragen: "Jochie, wat ligt daar, is dat een kroket?"
En als ik dan verontwaardigd zei dat dat een drol was, dan schuddebuikte hij van het lachen.
Mijn andere opa (89 nu) leerde mij goochelen. Hij stopte een stukje klei in zijn mond en haalde het er bij zijn broekspijp weer uit. Ik had de truuk door en deed het aan mijn broertje voor met een schroefhaak. Mijn broertje had het niet door, probeerde het ook, slikte de haak door en zocht in zijn broekspijp. Een paar dagen ziekenhuis was het gevolg.
Dan weet u waar ik mijn wijsheid vandaan heb.
Over wijsheid gesproken, ik heb zaterdag gewonnen met Triviant. Niet dat ik er heel erg mijn best voor hoefde te doen hoor. Goed gokken is ook intelligentie, zeg ik altijd.
Dus als de vraag is, welke pool er moet smelten om het waternivo van alle wereldzeeën met 30 meter te laten stijgen, dan heb je normaal gesproken 50% kans. Degene die het presteerde op die vraag 'Lech Walesa' te antwoorden, werd laatste.