Je weet het diep van binnen al wel, maar tegen beter weten in probeer je het af en toe toch en moet je wederom tot de conclusie komen dat met streng-gereformeerden niet te praten valt. Er zit geen enkele buigzaamheid in hun standpunten omdat die volgens mij net zo ingesleten zitten als het besef dat Kim Il Sung een opperwezen is bij de Noord-Koreaan. Zelfs als je teksten uit de bijbel aanvoert om hun ongelijk aan te tonen, weten zij een andere diep verscholen passage waarmee mijn aangedragen tekst ongedaan wordt gemaakt. Ze scoren weliswaar tegen, maar willen niet inzien dat ze 3-1 achterstaan. Ik vraag me zelfs af of ze wel menen wat ze zeggen of dat ze het gewoon maar opdreunen omdat het hen zo geleerd is door de dominee. Het zijn in mijn ogen mensen die de bijbel uitleggen op het niveau van details terwijl de strekking compleet aan ze voorbij gaat. En wat schieten ze ermee op om zo halsstarrig te zijn, vraag ik mij af. Zo komen ze natuurlijk nooit in de hemel. Het doet me denken aan de oplichter die wel keurig voorrang verleende aan de fietser van rechts. Ik waag het zelfs te betwijfelen of de Here Jezus in staat zou zijn een streng-gereformeerde te bekeren tot iets milders.
Ik twijfel nooit aan de bijbel als ik hem lees. Als ik iets zie staan wat volgens natuurwetten niet kan, dan lees ik gewoon door zonder me af te vragen of het wel klopte wat daar zojuist gebeurde. Want dat schiet niet op. Het is gewoon een mooi boek en soms lees je dingen die betrekking lijken te hebben op jouw situatie. En als je dat niet als toeval afdoet, dan geloof je. En als je gelooft, dan weet je het niet zeker. Maar dat wil je niet inzien.