Haat

Ha, ik was altijd overtuigd van het feit dat ik tegen de doodstraf was. Ja, mensen roepen te makkelijk om de doodstraf, vond ik dan. Dat had met gebrek aan intelligentie, inlevingsvermogen en vergevingsgezindheid te maken. Ik was wat dat betreft wat verder ontwikkeld en was tevreden met mezelf. Totdat ik details hoorde van wat er zich in de recente kinderpornozaak afspeelde. Daar ging mijn intelligentie, mijn inlevingsvermogen en mijn vergevingsgezindheid. Hoppakee, dat is er uit, ik geef het toe, mijn principes zijn geen stuiver waard. Dan weet u dat ook weer. Zeg niet dat u dat al wist, u kon het hooguit vermoeden. Naïef Mack, naïef.

In elk geval, ik zou geen moeite met een steniging hebben. Hebben wij een uitleveringsverdrag met Soedan? Delen ze nog ergens vieren? En dat we daarna de vier delen ook nog eens apart uitleveren? Of zegt u, nou nou Mack, dat kan ook wel wat minder hoor? Zo'n jongen die zulke dingen met kinderen doet, voornamelijk uit financieel gewin, die kan ook verkeerde ouders hebben gehad? Laat het nu eens een weekje rusten en herschrijf dit stukje dan eens.

Ben ik mijn broeders hoeder?

Even afgezien van of je het gelooft, vind ik de bijbel een enorm knap geschreven boek. Want zeg nu zelf, die hoofpersoon met dezelfde initialen als de beroemde voetballer zegt toch hele wijze dingen. Als ik het lees dan denk ik vaak: "Ja, daar heeft-ie wel gelijk in!" Ik kan nooit iets tegen zijn gelijkenissen inbrengen. Ik hou van wijze mensen. Ik zou ook graag in contact komen met een 90 jarige Chinees die mij wat bij kan scholen. Natuurlijk staan er ook vreemde dingen in de bijbel. Maar dat is pas op het eind.

Gisteren heb ik het begin er eens bij gepakt. Prachtig verhaal. "In den beginne was er niets," zo begint het. Dat zeg ik even om het onderscheid met een sprookje aan te stippen, want die beginnen altijd met: "Er was eens.." Nee, hier was helemaal niets. Later heeft de wetenschap dat eens onderzocht, en volgens hen klopte het, dat er niets was in den beginnne. Nou ja, er was dan een samengeperste atoom, maar dat heeft de wetenschap gewoon verzonnen omdat ze anders gelijk vastliepen met hun onderzoek. Trouwens, niets of een samengeperste atoom, wat maakt het uit?

Waar ik wel twijfels over heb is dat God op de zesde dag Adam schiep. Nou ja, of hij hem alleen schiep dan. Als ik het verhaal lees, meen ik op te maken dat er een heel volk tegelijk geschapen werd. Dat zou ook wat logischer zijn. Want Kain roeit 25% van de mensheid in zijn eentje uit en is daarna bang voor de wraak van de mensen. Ja, welke mensen? Er waren er nog maar drie, waarvan hij er zelf één was. En die anderen waren zijn vader en moeder. Later neemt hij een vrouw (dat had toen nog een hele andere betekenis dan nu) maar dat zou dan zijn zus zijn. Nee sorry, ik wil best een eind meegaan, maar incest gaat zelfs de Katholieke kerk te ver.

Nu ben ik natuurlijk niet de enige die deze discrepantie is opgevallen, maar om dan gelijk het hele verhaal als onwaar af te doen vind ik ook weer zo rigoreus. Alsof je nooit meer moet luisteren naar iemand die een keer een onwaarheid vertelt. Dan zouden Einstein en ik (beleefdheidsvorm) geen volgers meer hebben. Maar goed, Kain was niet alleen, dat is wel duidelijk. Maar waar die andere mensen vandaan kwamen, dat had wel even wat beter uitgelegd kunnen worden. Ik stel voor dat we er ons allemaal even in verdiepen, en dat we dan morgen het antwoord hebben. Misschien ben ik mijn roeping misgelopen. Zou een priesterboord mij staan?

Afkoop

Het huwelijk, dat is geven en nemen. De vrouw geeft en de man neemt, tenzij daar paal en perk aan gesteld wordt door de vrouw. Hoe dat komt dat vrouwen zo vrijgevig zijn dat weet ik niet. Spreek ik voor mezelf als ik zeg dat mannen lui zijn? Tenminste, als het op vooruit denken aan komt? Soms zie ik schuldbewust aan hoe Linda dit gezin blijft runnen terwijl ik bezig ben met werk, studie e.d. Natuurlijk, er is een leidinggevend element in het spel, en daarin is Linda eenmaal beter dan ik. Soms loopt zij zichzelf voorbij en staat de wanhoop op haar gezicht te lezen. Tussen de dagen door probeert ze genoeg slaap te krijgen. De huishoudelijke taken komen, zeker nu ik met een studie begonnen ben, grotendeels op haar conto, maar het is het regelen dat haar de meeste energie kost. Kinderen onverwacht vrij van school, visite, vakantie, huisarts, wat eten we morgen nu weer, die dingen.

Nee, wat zij presteert verdient diep respect. En ze vraagt er zo weinig voor terug. Eigenlijk alleen begrip. En wat krijgt ze? Een grapje dat ze al kent. Een liedje dat ze waardeloos vindt. http://www.youtube.com/watch?v=ehGfqH8UxV8&feature=related Sommigen kopen hun schuld af met een bloemetje, dat werkt ook. Ik doe het nu met een logje. Zodat de situatie kan blijven voortbestaan. Nou ja, ik leg hier even mijn eigen zwakheid bloot. Maar dat kan al helpen. Niks tegen haar zeggen hoor, want ze weet dit niet. Ze vindt mij ook geen lapzwans hoor, hooguit af en toe.

Zaterdag in drie delen

Vanochtend vroeg reed ik naar de jaarbeurshallen in Utrecht om daar examentraining bij te wonen voor mijn examen van a.s. dinsdag. De man die het examen samenstelt gaf de training ook, dus ik heb nu wel een idee van de onderwerpen die behandeld gaan worden. Er waren ongeveer 60 mensen waarvan 58 de mondelinge opleiding volgden, en 2 de schriftelijke. Tenminste, dat maakte ik op uit de groepjesvorming in de pauze. In elk geval, ik heb het idee dat ik de stof redelijk beheers, en dat is toch de voornaamste reden dat je naar zo’n training gaat.

Vanmiddag ging ik achter de computer zitten en Linda ging even bijslapen op de bank. De kinderen waren net weg in verband met vanavond, maar daarover vanavond meer. Ik moest haar om vijf uur wakker maken. Toen ik de trap op liep, lag er een dikke rode kat op een van de treden, en omdat ik de beroerdste niet ben, stap ik daar netjes overheen. Toen ik om vijf uur weer naar beneden liep, in het stikdonker, liep er een grijze kat om me heen te mauwen. Ik wist niet zeker of de rode er nog lag en voelde voorzichtig met mijn voet. Ik voelde iets en ik verloor mijn evenwicht. Ik stortte van de trap af en landde op een melkbus die bij ons in de gang staat. Ik bleef even liggen en sleepte mij toen naar de deur. Linda zat rechtop op de bank en zat nog in de ademstokstand. Op drie gekneusde vingers, een plek op mijn rug en een donderend geraas na, was er niks aan de hand. Ik heb mijn taak volbracht en Linda stipt om vijf uur wakker gemaakt.

Vanavond zaten wij in Hengelo, in het theater alwaar Rowwen Heze optrad. Drie jaar geleden hadden we dat ook al eens gedaan en dat was een groot succes. Te meer omdat ik daar geïnspireerd werd om Tammar, Simone te noemen. Uiteindelijk is het haar tweede naam geworden. Simone zelf was er nu niet. Muzikaal maakte dat niet zoveel verschil, maar was zij er wel geweest, dan weet ik zeker dat ik niet zoveel pijn had gevoeld bij het klappen.

When a man loves a woman

Ik ben niet vaak jaloers op andere mannen omdat ik nu eenmaal mijn eigen kwaliteiten heb, en belangrijker, die ook inzie. Ik misgun ook weinig mensen hun succes, en degene dié ik het misgun zijn gewoon eikels, dus dat heeft niet met jaloezie te maken. Maar gisterenavond was ik best een beetje jaloers. Oké, ik heb er niet van wakker gelegen maar toch, toen het gebeurde dacht ik: "wauw." Ben Saunders, de waarschijnlijke winnaar van The Voice of Holland zong als ruwe bolster een liefdesliedje, trok a la Bruce Springsteen een oogverblindend meisje op het podium, danste met haar en kuste haar.

Ik misgun Ben dit niet want hij is een sympathieke jongen. Maar ik was wel jaloers want dit is nu zo'n actie die je eenmaal in je leven uitgevoerd moet hebben, wil je leven niet mislukken. Maar ja, tijdens het boekhouden doen dit soort gelegenheden zich niet of nauwelijks voor dus mij is het nooit gelukt. Nee, ik ben ooit in mijn uniform met een Harley Davidson de fabriek ingereden waar Linda werkte, liet haar achterop stappen en onder luid applaus zijn we weggereden, het geluk tegemoet. The End. Maar wat Ben hier deed, sloeg alles. Tenzij dit natuurlijk afgesproken werk was, dan niet. Dan ben ik niet jaloers. Make my day.

 http://www.youtube.com/watch?v=xipuAYMPcTk

 

**Belangrijke Update** Verklaring van Ben op youtube:

Omdat er veel vragen komen over de zoen " Hierbij de verklaring"

De zoen is niet gebasseerd op liefde en was niet spontaan, dit hoorde bij de show.

De blonde dame in kwestie is danseresje Eefje een echt lief lief meisje.

Ze danst in tvoh niet meer en minder.

 

Oef!

Rantsoen

Wij, Linda en ik, hadden vorige maand een echtelijk verschil van mening over het aantal boterhammen dat Hans mag eten op een dag. Hij zat al aardig richting de 10. Ik zelf at er altijd 's ochtends vier en 's middags zes dus ik weet dat het geen kwaad kan. Sterker nog, mijn ouders stelden de limiet bij zes tussen de middag, want er zat geen rem op mij. Maar brood is goed voor u.

Hans groeide uit zijn broeken en van Linda moest hij op rantsoen. Ik was het daar niet mee eens want hij groeit nu eenmaal goed. Hij is wat aan de stevige kant maar dat zijn voornamelijk spieren. Wij besloten de kwestie voor te leggen aan de schooldokter, die vandaag op school was. Tot die tijd werd tegen mijn zin, zijn rantsoen verlaagd naar 2 boterhammen 's ochtends en vier 's middags.

Met Hans was alles in orde. Zijn verhouding gewicht/lengte was boven het gemiddelde en mag niet verder toenemen. De dokter vond 10 boterhammen belachelijk, maar nu komt het, zes was ook aan de hoge kant. Nou, ik leg me erbij neer want het is vechten tegen de bierkaai, maar ik ben het er niet mee eens. De arme jongen zit straks met honger in de klas en verandert langzaam in een schrielkip. Maar ja, doktoren hé, die hebben er voor geleerd.

Mack’s second blog of fame.

Mocht ik er niet in slagen om ooit dictator te worden, dan wil ik graag een wereldberoemd blogger te worden. Niet tijdens dit leven, maar na mijn dood. Laten we zeggen in het jaar 2281, dan ben ik er wel geweest. Oh, en waarom wil jij dat dan, Mack? Daar weet je dan toch niks meer van. Nee, dat is waar. Maar het lijkt me zo mooi als er dan weer járen na de aanvang van mijn sterrenstatus een bericht in de krant verschijnt met: Nooit eerder gepubliceerde logjes van Mack ontdekt!" En dat er dan een deskundige op het radio 1 journaal komt, die toelicht van welk groot belang deze vondst is voor de literaire geschiedenis. En dat de interviewster dan vraagt hoe het komt dat Mack die logjes nooit heeft gepubliceerd. En dat dat dan een eeuwig raadsel zal blijven…

Ja, dat lijkt me wel wat.

Cognitieve dissonantie

Omdat ik overal te laat achterkom begreep ik pas sinds kort dat er een financiële crisis heerst. Die heeft nu ook in ons gezin toegeslagen want wij hebben een budget-vakantie geboekt. Wederom in Frankrijk want de ware boekhouder wil zijn saaie reputatie niet verloochenen. Wat er precies budget aan is heb ik, behalve de prijs, nog niet kunnen ontdekken. Vergeleken met een impulsvakantie drie jaar terug  zijn wij er al steeds in geslaagd om voor minder geld dan toen een vakantie te boeken. Hoogtepunt was afgelopen jaar toen wij kostentechnisch twee weken in een tent bivakkeerden.

Wij hebben in de afgelopen jaren geleerd wat we niet nodig hebben. En dat zijn: een animatieteam, vijf sterrencamping, schoon sanitair, een restaurant op de camping en een Nederlands sprekende host. Schrap je die hele handel dan komen wij voor minder dan 75% van de prijs waarvoor we afgelopen jaar in een armoedige tent verbleven, nu terecht in een heuse stacaravan met veranda. Op de campingbeoordelings-site gaf iedereen hele hoge cijfers en degene die het niet deed was een mevrouw die tijdens het douchen was gefilmd met een mobiele telefoon. Was het een echte camera geweest, had zij ook een hoog cijfer gegeven. Bovendien is het nog in de naar mijn smaak mooiste omgeving van Frankrijk, de Alpen.

Ik heb zitten bedenken welke fout wij nu hebben gemaakt, maar ik kom er niet uit. Schoon sanitair hebben we niet nodig want we hebben een stacaravan. Een animatieteam valt je alleen maar lastig en onze kinderen krijg je er toch niet heen. De Nederlands sprekende akwijl heb ik ook niet nodig omdat ik de Franse woorden die ik ken, ook vloeiend uitspreek. Een restaurant op de camping is vaak niet zo goed, bovendien voor haute cuisine liefhebbers als wij zijn, volstaat de McDonalds ook.

Het enige waar ik mensen over hoorde was dat de camping veel gebruikt werd door doortrekkers. Niet qua toilet,  maar qua naar andere campings. Maar ook dat zal om twee redenen geen probleem zijn. In vakanties hebben wij toch nooit aansluiting, bovendien zullen de mensen die een stacaravan huren dat minimaal voor een week doen. Nee, ik kan het niet verzinnen. Het weer is iets minder betrouwbaar dan in de Ardeche, maar daar staat tegenover dat het in de Alpen vaker regent. De toileten schijnen trouwens toch schoon te zijn. En er is ook iets van een animatieteam. Eigenlijk is alles er behalve een glijbaan in het zwembad. Nou ja, daar ben ik toch te groot voor. 

Nee, alles overwegende en uit de afgelopen jaren conclusies trekkende, denk ik dat we ons hebben laten naaien door de reisorganisaties die er als groothandel tussen zitten. Een definitieve conclusie krijgt u begin augustus, als het er weer op zit. Vergeet ik nog te noemen dat de prijs van minder van 75% nog inclusief eindschoonmaak is. Zodat ik ook niet meer zo lang in de auto op Linda hoef te wachten tot ze klaar is.

Trots

Met Tammar naar de kapper gaan is een drama waar ik mijn hand niet voor omdraai. Zaterdag ik had ik een dubbele afspraak gemaakt voor haar haar en voor mijn haar. De allereerste keer nam ik haar mee en liet alleen een paar knipjes van haar pony afhalen. Ietwat wantrouwig onderging ze de behandeling en ik was trots. De keren daarna is ze met Linda mee geweest en dat ontaardde in een regelrecht kappersdrama. Linda gaat dan ook niet graag met Tammar naar de kapper. Laat mij het maar doen!

Het is een kwestie van voorbereiden en rustig blijven.

"Tammar, papa gaat naar de kapper!"

 "Ikke ook mee!"

Bij de kapper zette ik haar in de "Brum" kinderstoel. Mijn favoriete  kapster kwam eraan en deed haar een oranje schort met een muis voor. Op dat moment wilde ze eruit klimmen, maar de kapster kocht haar om met de belofte van een snoepje als ze klaar was. Dat deed haar besluiten om toch te blijven zitten.

"Kapper niet auw?"

"Nee, haartjes knippen doet geen auw"

"Kapper lief!"

"Ja, de kapper is lief."

Nou, het resultaat was een Tammar die zich gewillig liet knippen door de kapster. Pony bijgewerkt, puntjes geknipt, glitterspray er door en twee ingevlochten vlechten gevlochten. Is dat goed Nederlands? Volgens de kapster waren kinderen over het algemeen rustiger als hun vader erbij was in plaats van hun moeder. Moeders waren -volgens haar- toch vaak wat nerveus over het al dan niet rustig blijven van het kind. Kijk, dat is informatie waar ik mee thuis kon komen. 

"Papa zo ook vlechtjes maken?" grapte de kapster.

"Jah" antwoorde Tammar.

Toen we weggingen maakte Tammar nog een onuitwisbare indruk door uitgebreid te zwaaien. Trots als een pauw op het gedrag en het haar van mijn dochter verliet ik de zaak. Thuis vertelde ik onverschillig dat er geen enkel probleem was geweest en Linda keek mij ongelovig aan. Toen ik ging opscheppen onderbrak ze me met de mededeling dat ik voortaan met Tammar naar de kapper mocht. Nou, dat vind ik lekker toch niet erg.

Nasa

Wat zitten ze nu toch te hannessen bij Nasa omdat ze een levensvorm hebben ontdekt waaruit een bepaald element waarvan gedacht werd dat het absoluut noodzakelijk was voor het bestaan van leven, ontbreekt. Als ik om mij heen kijk zie ik zoveel levensvormen waar elementen uit ontbreken. En wat dan nog, een bacterie! En het Roswell-incident houden ze geheim, maar dit moet breeduit in een persconferentie. Nee mensen, het wordt tijd om de subsidieregeling voor deze linkse groepering in te trekken.