Laatst zag ik Wim Hof, alias "The Iceman" op televisie. Hij stond slechts gekleed in zwembroek in een grote bak met ijsklontjes iets te bewijzen, namelijk dat hij daar tegen kan. En dat kan hij inderdaad. Hij zwemt in ijswater, beklimt besneeuwde bergtoppen zonder beschermende kleding en loopt marathons over de noordpool, slechts gehuld in korte broek. Toen ik hem voor het eerst zag, dook hij, volgens mij tijdens de laatste elfstedentocht, in zwembroek in een wak. Ik dacht dat hij gek was en voorspelde dat zijn dood binnen vijf minuten zou intreden. Maar nee hoor, geen centje pijn. Het mooie is, dat volgens Wim Hof iedereen kan leren wat hij kan. Waarschijnlijk niet binnen een week, maar na jaren training denk ik.
Waarom stimuleert de overheid dit gedrag niet met belastingvoordelen? De man is dé oplossing voor de opwarming van de aarde, tenminste voor het gedeelte daarvan dat veroorzaakt wordt door broeikasgassen. En denk niet dat we er dan zijn. Ooit heb ik ook een man op televisie gezien die beweerde van zonlicht en koffie te leven. Hij bezwoer dat hij al jaren niet meer at. Dat biedt toch ook perspectief? En wat te denken van een man die beweerde na een auto-ongeluk nooit meer te slapen? Ik weet nog niet helemaal waar dat de oplossing voor zou zijn, maar er kan vast iets nuttigs mee worden gedaan. Bij onderzoek in een slaapkliniek naar de hersenactiviteiten van de man bleek hij trouwens schromelijk overdreven te hebben. Hij sliep wel degelijk elke nacht. Maar liefst vijf hele minuten.