De nieuwe CEO legde zijn strategische plannen voor 2025 uit. Het viel me op hoe gewiekst die mannen zijn. Met abstracties die niet te controleren vallen, veranderen ze de complete werkwijze die altijd gewerkt heeft. Ze gaan zo gedetailleerd in op hun abstracties dat het bijna concreet lijkt. Maar dat is het niet. Ze zeggen dat het die kant op moet om meer geld te kunnen verdienen, en dat gaat hoe dan ook gebeuren. Zelfs als het niet gebeurt, gaat het toch zo gedraaid worden dat het wel gebeurde, en iedereen het ermee eens is. Of beter, niemand die gaat zeggen dat hij het er niet mee eens is. Ik herken de tactiek. Talentvolle mensen, dat moet gezegd worden. Ik ben vooral onder de indruk van de hoeveelheid afkortingen die ze kennen.
Gedurende de sessie worden er in zijn presentatie quotes van Darwin en Indiaase goeroe in beeld gebracht. Die laatste kende ik niet en de quote ben ik ook vergeten. Maar op het scherm zie ik wel allemaal hartjes en applaudisserende handjes door het beeld vliegen. Het zijn de ingelogde salesmensen die die waardering geven voor deze briljante CEO die Darwin citeert. Ik zie zelfs dat één van de hartjes van mijn Nederlandse salescollega komt. Wat ik denk laat zich raden.
Tijdens de Q & A (ik ken ook afkortingen) vallen de Amerikanen over elkaar heen om een vraag te mogen stellen. Een zekere Jennifer die ook in beeld is, controleert het geheel en laat degenen die hun virtuele hand opstaken één voor één aan het woord. Er komt een Dave van Sales aan het woord die de CEO bedankt en dan zijn vraag stelt. Thank you Mike, I love the changes you announced. (M.a.w. ik vond ook al jaren dat het anders moest) Vervolgens gaat Dave veel te diep in op zijn persoonlijke ervaring met de klant, wat mij persoonlijk echt geen reet interesseert maar Mike begon zijn antwoord met: I love your passion, Dave.
Ik vind het buitengewoon knap geacteerd allemaal. Ik vind eigenlijk dat hier Oscarnominaties aan te pas moeten komen. En ook dat ze geen braakneigingen van zichzelf krijgen, mag een medisch wonder heten. Ik ben een Nederlander, en ben wars van dit soort fratsen. Ik krijg er stuiptrekkingen van. Ik zou heel graag op LinkedIn willen om zoveel mogelijk dom te zwetsen daar. Maar dan express. Maar daar wacht ik nog maar even mee, zo principieel ben ik nu ook weer niet dat ik daar morgen al mee begin. Als ik met pensioen ben ga ik dat doen, de boel daar af fikken. Laatst kreeg ik al een “ happy Monday” wens. Geen idee wat dat betekent maar ik zei maar terug; Happy Monday to you and your loved ones! Als we toch dom gaan doen…