Ik vraag mij wel eens af hoe andere mannen dat doen, als ze het even niet meer weten. Afgelopen week was zo’n week waarin ik het even niet meer wist maar waar ik me toch doorheen liet slepen omdat je nu eenmaal niet een week in je bed kunt blijven liggen. Op zo’n moment wou ik dat ik Elvis was. Die kon een week in zijn bed blijven liggen als hij wilde. Er werd druk op me uitgeoefend waar ik niet mee om kon gaan, en waarbij ik de oplossing maar voor me uit liet zweven. Er werd uit onverwachte hoek bemoedigend op mij ingepraat, omdat mijn negatieve zelfbeeld waarvan ik zelf wel weet dat het niet klopt, niet klopt. Maar dat doen depressies. Ze breken in korte tijd af wat je in jaren hebt opgebouwd. Ik sprak mijn frustraties uit naar Linda, die me zaterdagochtend uit bed kwam halen en al zittend op de rand van het bed keek ze me begripvol aan. Dat hielp al iets.
Het heeft absoluut met midlife te maken, en dat ik daar niet mee om kan gaan. Het is om je dood te schamen, een midlife-crisis. Sommige hebben niet eens tijd of geld voor een midlife, anderen zijn er te ziek voor of halen de midlife niet eens, en ik zit er moeilijk over te doen. En als ik dacht dat mijn motorrijbewijs halen zou helpen, dan zou ik dat doen, maar ik twijfel.
Vanmiddag liep ik een beetje met mijn ziel onder mijn arm en het voelt als verraad naar je gezin. Alsof zij er iets aan kunnen doen, mijn grootste schatten, stuk voor stuk. Ik wist niks beters dan de twee jongste schatten mee te slepen naar de Julianatoren, die vooral Hans al bijna zijn neus uitkomt, en die dus ook niet wilde. Maar toen ik zei dat ik met Tammar alleen zou gaan, vroeg hij op het laatste moment of hij nog mee mocht. Alsof hij een nee verwachtte. Natuurlijk mocht hij mee en we hebben er weer een paar uur rondgehangen. Het knapte er allemaal wel van op.
Daarnet keken we een film over King Arthur en Linda concludeerde na afloop dat de mannen vergeleken bij die van vroeger mietjes zijn, zonder dat ze mij nu specifiek bedoelde. En precies dat is wat er aan schort. Mijn oerinstincten moeten soms aangewakkerd worden. Er moet adrenaline door mijn bloed vloeien. Testosteron. Als er nu nog meer mannen zijn met dit probleem, is het dan wat als we elkaar eens massaal en schreeuwend met knuppels te lijf zouden gaan op de Gortelse heide, zodat je s’ avonds weer met een goed gevoel thuis kan komen? Inschrijven kan in de reacties.